Читај ми!

Клавирске етиде Ђерђа Лигетија

„Положим својих десет прстију на клавијатуру и замишљам музику”, говорио је великан музике ХХ века Ђерђ Лигети пишући етиде за клавир које ће у данашњем Аутограму представити уредница Горица Пилиповић.

Настале током последње две деценије прошлог столећа, етиде су већ добиле статус класичних остварења савремене музике. Код извођача и публике истовремено изазивају страхопоштовање због бескомпромисне строгости и непопустљивости техничких захтева, као и дивљење због маштовитости, оригиналности, распона расположења, пријемчивости и разноликости музичких и ванмузичких инспирација.

За разлику од најзначајнијих аутора етида, као што су Шопен, Лист, Рахмањинов или Дебиси, Лигети није био композитор-извођач у традиционалном смислу. Почео је да учи клавир релативно касно ‒ имао је већ 14 година. Пре етида његово једино важно дело за клавир била је Musica ricercata из половине прошлог века. Али, када је почетком 70-их година почео да ради као професор композиције на Високој школи за музику у Хамбургу, Лигети је више дошао у контакт са клавиром и добио жељу да пише за овај инструмент, те из тог периода датирају дело под насловом „Споменик, аутопортрет, покрет” за два клавира, затим Трио за виолину, хорну и клавир, и коначно етиде.

Аутограм

Autor:
Ивана Комадина, Горица Пилиповић, Маја Чоловић Васић, Зорица Премате и Радош Митровић

У Аутограму представљамо значајна дела која најпотпуније рефлектују домете и уметничку личност неког аутора у појединим сегментима његовог опуса. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње