среда, 04. мај 2022, 17:30
Жоао де Соуза Карваљо: Оперске увертире
Португалском музичком сценом у другој половини 18. века потпуно је доминирала италијанска опера.
Португалски краљеви су у Лисабон доводили угледне венецијанске, римске и напуљске композоторе и додељивали им угледна звања. Талентовани португалски аутори већ првих деценија 18. века добијали су стипендије да оду у Рим да би тамо усавршили знање и потом се вратили у домовину. Један од њих био је Жоао де Соуса Караваљо (1745-1798), чије је школовање финансирала краљевска породица Браганца. Он се 15. јануара 1761. уписао на конзерваторијум „Санто Онофрио" у Напуљу, у класу Никола Порпоре и Карла Контумачија, а шест година касније вратио се у Португал где је предавао у школи за црквену музику при лисабонској катедрали, у којој је касније постао и главни диригент. Деценију касније наследио је Давида Переза као учитељ музике при краљевској породици и на том намештењу остао до краја живота.
Највећи део Карваљове музике настао је за позорницу мада је овај аутор писао и црквена дела за солисте и хорове, и неке композиције за велики оркестар. Поред тога, сачувано је и неколико његових композиција за клавијатурне инструменте.
Три Карваљове оперске увертире којима смо посветили данашњи Аутограм, настале су између 1773. и 1782. године. Две од њих, „Еумена" и „Персеј", заправо су рођендански поклони члановима краљевске породице, док је трећа, „Пенелопа", изведена у почаст краљици. Чућете их у интерпретацији Камерног оркестра „Франц Лист", под управом Јаноша Роле.
Аутор емисије је Ивана Комадина.
Коментари