субота, 07. авг 2021, 17:00
„Одбрана уметника, увреда човека"
Ивана Башичевић Антић: „Одбрана уметника, увреда човека", Музеј наивне уметности „Илијанум", Шид
У Музеју наивне уметности „Илијанум" у Шиду ‒ који је настао захваљујући завештању Илије Башичевића Босиља, истакнутог наивног сликара почетка друге половине 20. века ‒ средином маја организована је изложба „Одбрана уметника, увреда човека", којом је ауторка др Ивана Башичевић Антић, председница Фонда „Илија & Мангелос" желела да скрене пажњу јавности на јединствен догађај у култури Југославије од пре 55 година када је један уметник, пред комисијом, морао да доказује аутентичност својих радова.
Илија Башичевић Босиљ био је добростојећи земљорадник (паор) у Шиду. Током рата, 1942. године, пред усташама је избегао у Беч, али када се вратио, није био по вољи ни нове комунистичке власти, те му је одузета земља. Тада почиње да слика и да се образује читајући књиге својих синова ‒ Војина, уваженог новосадског педијатра, и Димитрија Мангелоса, историчара уметности и изузетног уметника, једног од пионира концептуалне уметности.
„Афера Босиљ" ‒ која је с предрадњама, самим догађајем и последицама трајала од почетка шездесетих година до 1971. године ‒ представља јединствен пример покушаја спреге политике и културе да се преко једног човека дезавуишу много комплексније ствари у култури. Хајку је повео Крсто Хегедушић, истакнути наивни сликар и члан ЈАЗУ, када је у једном интервјуу изјавио да „сумња да је Босиљ аутор" представљених дела. После тога, хајци на Босиља, превасходно на његовог сина Мангелоса, придружили су се бројни посленици културе и политике, медији и разноразни форуми.
Афера је добила судски епилог, а као део процеса, Босиљ је насликао чувену „Крилату краљицу" пред специјално оформљеном комисијом.
О самом догађају али и занимљивој личности Илије Башичевића Босиља разговараћемо с др Иваном Башичевић Антић.
Уредник и водитељ Знакова: Сава Ристовић.
Коментари