недеља, 29. нов 2020, 10:00
Да ли је заиста судбинска?
После премијере Пете симфоније Лудвига ван Бетовена публика није показала довољно разумевања и тек је постепено почела да схвата о каквом се делу ради.
Један од првих бранилаца симфоније, писац Ернест Теодор Амадеус Хофман, назвао је једним од најзначајнијих дела тог времена и написао да „ова величанствена композиција води слушаоца кроз све веће климаксе до нестварне вечности". Пету симфонију тумачи Горица Пилиповић у наставку циклуса Како слушати музику.
„То судбина куца на врата", бомбастичне су речи којима је Бетовен описао почетни мотив Пете симфоније, због чега је она и добила надимак судбинска. Дискутабилно је, међутим, да ли је то Бетовен уопште рекао или је само његов секретар и главни биограф Антон Шиндлер том упечатљивом фразом обогатио свој текст. Шиндлер је познавао Бетовена током последњих година његовог живота и покушао је да се окористи његовом славом проглашавајући себе његовим јединим аутентичним биографом и пишући о догађајима којима није присуствовао. Постоји и сведочење Бетовеновог ученика Карла Чернија, који је, иначе премијерно извео његов Пети клавирски концерт. Черни каже како је Бетовен добио идеју за дотични мотив пошто је чуо песму птице жутовољке шетајући парком у Пратеру. Сасвим је разумљиво да ће се легенда пре испредати око судбинског мотива него око жутовољке.
Autor:
Зорица Премате, Горица Пилиповић и Бојана Жижић
Шта чујемо? Шта слушамо? Како слушамо? Шта уочавамо, а шта пропуштамо? На које елементе се ослонити? На ова и низ других питања покушава да одговори емисија Како слушати музику. [ детаљније ]
Коментари