понедељак, 02. мај 2016, 20:00
Код два бела голуба
На почетку бављења филмом, Желимир Жилник је одредио свој објекат посматрања – однос идеологије и друштва. Његови јунаци су увек људи са друштвене маргине беспризорна деца, незапослени људи, радници, бескућници, гастербајтери, трансвестити, илегални емигранти, Роми и сви они потлачени, који су највише погођени последицама грешака система или самим својим животом на те грешке указују.
Професор Павле Леви је написао: „Од како је почео да снима филмове средином шездесетих година 20. века у тадашњој СФРЈ, Желимир Жилник се наметнуо као један од водећих представника друштвено -политички ангажоване кинематографске праксе. Данас готово и да нема филмског аутора који је механизме и токове послератне европске политике, економије и културе испитивао упорније и ригорозније од њега..."
Желимир Жилник припада генерацији југословенског новог таласа, тзв. Црног филма, и један је од ретких српских аутора из тога доба који још увек ствара. "Црни филм је био подједнако важан као и остали правци Новог таласа, нарочито у тражењу алтернативног филмског израза, у посматрању могућности самог филма и ангажованости по питању друштвених односа у тадашњем југословенском систему. Ове три тачке су окосница целог Жилниковог опуса", написала је Доминика Прејдова, са Института за општу историју Факултета за филозофију и уметност у Прагу.
Чућемо разговор са Желимиром Жилником који је водила Марина Ђурашковић, филмски критичар, поводом филма "Стара школа капитализма" и изласка алманаха "За идеју - Против стања, анализа и систематизација уметничког стваралаштва Желимира Жилника" из 2009. године.
Радио Београд 1, 20.00
Насловна страна: Желимир Жилник са клапом на снимању филма
Autor:
Војислав Карановић
Од свог почетка, 1968. године, па до данас емисија Код два бела голуба прича приче о старом Београду, његовим житељима, појавама и догађајима, али и приче о прошлости осталих места Србије, и о свему ономе што представља живо језгро наше традиције. [ детаљније ]
Коментари