Читај ми!

Формула 1 какву смо сањали

За све вас којима је досадила четворогодишња доминација Ред Була, и који не можете да дочекате исход епског дуела Фераријевих возача, за све који се радујете повратку турба, годинама чекате ренесансу Вилијамса или прилику да видите Хамилтона у ауту који може да донесе титулу, за све вас који сте се ужелели Формуле 1 којом доминирају мотори а не аеродинамика, и желите аутомобиле који у кривинама проклизавају али зато на правцима „шишају“ брже него икад, за све који се са чежњом присећате времена када се исход није знао до последњег круга због могућности механичких кварова и остајања без горива, другим речима - за све нас, љубитеље најузбудљивијег тркања на планети - зимски сан се напокон завршава предстојећег викенда.

У петак нешто иза поноћи по нашем времену крећемо на ново лудо путовање током којег ћемо за 254 дана између Мелбурна и Абу Дабија гледати једну нову Формулу 1 у којој (готово) ништа неће бити као што је некад било. Никада у историји овог спорта нису виђене тако корените промене правила као што ће то бити случај у 2014. години, а опет, никада те промене нису тако жељно ишчекиване као што је то сада случај. Пођимо зато редом на кратку туру упознавања са најважнијим новитетима.

Најузбудљивија вест је свакако одлазак старих, превазиђених V8 мотора и увођење нове генерације модерних, моћних и економичних хибридних погонских агрегата. Да, агрегата, пошто је нови V6 турбо запремине 1600 кубика и 600 коњских снага само један део погонског агрегата, који заједно са мотором са унутрашњим сагоревањем чине и два електромотора, један кој прикупља кинетичку енергију приликом кочења (MGU-K - Motor Generator Unit-Kinetic), и други који прикупља топлотну енергију из издувног система (MGU-H - Motor Generator Unit-Heat) као и батерија у којој се та енергија чува*. Колико су два електромотора (и батерија, наравно) битни најбоље се види по томе што ће обезбеђивати додатних 160 коњских снага који ће моћи да се користе током 33,3 секунде у једном кругу (за поређење, прошлосезонски КЕРС је био вредан само 80 коња током 6,7 секунди). Сваки возач током сезоне на располагању има 5 агрегата (прошле сезоне 8), с' тим да се делови могу међусобно комбиновати (нпр. турбо из једног агрегата, батерије из другог а електромотори из трећег) између 5 дозвољених комплета без страха од казне.

Уз нови агрегат/мотор наравно иде и нови мењач, са обавезних 8 степени преноса и пре почетка сезоне задатим односом између брзина (дозвољена је једна промена односа брзина током сезоне док је прошле сезоне било дозвољено чак 30 промена); од ове године мењачи морају да издрже (бар) 6 узастопних трка, односно једну више него прошле године.

Важна карактеристика нових погонских агрегата ће у складу са духом времена у коме живимо бити и штедљивост, будући да су запремине резервоара ограничене на 100 килограма горива, уз додатни лимит да проток не може бити већи од 100кг на сат. То значи да ће аутомобили стартовати са 40-50 килограма горива мање него лане.

Промене на нивоу мотора су условиле и повећање минималне дозвољене масе аутомобила за додатних 48 килограма, па је граница сада на 690кг (аутомобил плус возач). Међутим, и поред подизања лимита, возачи ће у 2014. морати да буду на строжијој дијети него икада раније, будући да су нови агрегати бар 60 килограма тежи од прошлосезонских.

Битна промена се односи и на увођење такозваних "brake-by-wire" система, односно компјутерске контроле притиска кочења на задњим точковима, услед потребе за бољом контролом начина прикупљања кинетичке енергије.

Што се аеродинамике тиче, промене делују суптилније у односу на револуцију у погонском агрегату, али последице ће такође бити далекосежне.

Оно што ће се прво уочити је смањење максималне дозвољене висине предњег краја („носа") аутомобила са досадашњих 55 на само 18,5 сантиметара, као и сужавање дозвољене ширине предњег крила са 180 на 165цм. На задњем крају аутомобила у новој сезони су забрањени доњи део задњег крила (такозвани "beam wing") и онемогућени продувани дифузори и „коанда" ефекат - уместо две издувне цеви дозвољена је само једна са строго прописаном локацијом која онемогућава постизање додатног аеродинамског ефекта издувних гасова. Повећан је и отвор приликом активирања ДРС-а, али не да би се додатно повећала брзина већ да би се смањила стабилност задњег крила.

Оно што све нас који обожавамо Формулу 1 а нисмо стручњаци за механику и/или аеродинамику ипак много више занима су ефекти свих ових промена, а срећом, то би требало да буде најлепши део приче. Јер, нове формуле би требало да изгубе бар 20% пријањања у односу на прошлосезонске моделе, а при томе ће обртни моменат нових агрегата бити значајно већи него што је то до сада био случај. Као резултат, добићемо аутомобиле који ће у кривинама бити значајно спорији а на правцима бар 20-30 км/х бржи, док ће успешно преношење толиког обртног момента на асфалт уз избегавање проклизавања гума (које можемо очекивати чак и у 4. брзини!) чинити вожњу значајно компликованијом него претходних сезона, па ће бити својеврсна тачка раздвајања између одличних и врхунских возача.

Наравно да не смеју да се забораве и оне нежељене али потенцијално изузетно узбудљиве последице нових правила које бих могао да назовем ефектом времеплова: спремите се за повратак право у романтичне '80 године прошлог века када експлозије мотора, кварови мењача или остајање без горива нису заобилазили ниједан тим и ниједног возача. Уколико пак дође „само" до квара електромотора или батерије, ефекат ће бити много видљивији него што је то био случај приликом квара КЕРС-а претходних сезона, будући да ће губитак времена износити и неколико секунди по кругу.

Додатне измене правила односе се на увођење четири дводневна тестирања током сезоне (а сви тимови ће један дан морати да посвете тестирању Пирелијевих гума); повећање броја дозвољених комплета гума током викенда са 11 на 12, при чему ће додатни комплет моћи да се користи само у првих 30 минута првог тренинга петком; нови систем казнених бодова према којем ће возачи који их скупе 12 током исто толико месеци аутоматски бити суспендовани на наредној трци; увођење нове казне од 5 секунди за прекршаје током трке (која се служи или приликом редовног одласка у бокс, или уколико возач до краја трке не иде на сервис додавањем 5 секунди на коначно време); промену квалификационог формата утолико што возач који избегне постављања времена у неком делу тренинга на старту трке заузима позицију коју је имао у претходном делу тренинга.

На крају, фер је споменути и две новости без којих смо баш и могли у 2014. години. Услед новопрописане висине предњег дела аутомобила и „сналажљиве" интерпретације тог правила од стране дизајнера, у новој сезони ћемо гледати неке од најружнијих аутомобила од како постоји Формула 1 (предвођене чудовишним Кејтерамом који изгледа као да је прављен од лего коцки), док ћемо на финалној трци сезоне бити „награђени" најглупљим правилом у историји спорта - дуплим бодовима?! Још би требало да будемо срећни што су тимови у последњем тренутку одбили још једну фантастичну Бернијеву идеју - да се дупли бодови додељују на последње три трке?! Свашта.

Сутра: Тренутни поредак тимова и шта можемо очекивати у Мелбурну

*ФИА ће у ствари агрегат посматрати не као целину, већ као систем који се састоји од 6 делова - мотор, турбо, два електромотора, батерија и контролна јединица електронике.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 13. новембар 2024.
4° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње