среда, 30.08.2023, 14:38 -> 14:39
Извор: РТС, cnn.com
Концепт доставе „до кућног прага“, због појачане потражње – мора да се мења
Последњих година смо се навикли на призор курирских аутомобила, мотора, бицикала, који доносе пакете на врата купаца, а према консултантској фирми „Мекински“ раст е-трговине од пандемије коронавируса „направио је огроман притисак на функционисање система испорука, али и на саобраћај и квалитет ваздуха".
„Мекинси“ је проценио да је 2020. године широм света послато више од 100 милијарди пакета, што је број који би се могао удвостручити до 2030. године, при чему би испорука која захтева све више километара – јаче доприносила загушењу саобраћаја и загађењу.
Задужени за иновације у логистици достављача робе, суочавају се са наведеним изазовима, и мењају начин на који примамо пакете. Међу њима се издваја пет решења.
Роботи за доставу
Број робота за доставу је у порасту и користе их велике компаније. Од почетка пандемије корованируса, потражња за услужним роботима је само расла, а продаја широм света порасла је за 37 одсто у 2021, према Међународној федерацији роботике.
У Лидсу, у Великој Британији, роботи величине омање кутије крећу се тротоаром како би испоручили намирнице. У партнерству са малопродајним ланцем Co-op, Starship Technologies шаље своје роботе на батерије до кућних прагова купаца како би испоручили храну и пакете – свиме се управља преко апликације.
У Хонг Конгу, Rice Robotics, стартап основан 2019. године, развио је роботе за испоруку који су одрживи за употребу у многим индустријама, укључујући здравствену заштиту и угоститељство.
Електрична доставна возила
Према извештају Светског економског форума за 2020, емисије из саобраћаја испоруке на кућну адресу ће се повећати за 32 посто до 2030. године. Гигант испоруке Amazon, је суоснивао The Climate Pledge 2019. године, обавезујући се да ће постићи нето нулту емисију угљеника до 2040.
У Европи, компанија планира да потроши 972 милиона долара на електрична возила, повећавајући своју флоту електричних комбија за доставу на 10.000 до 2025. У САД, Amazon планира да има 100.000 електричних доставних возила на путу до 2030. године, у партнерству са произвођачем електричних возила Rivian.
У међувремену у Индији, рикше на три точка добијају електрични мотор загваљујући комоанији „Алтигрин“, док Вок са седиштем у Естонији нуди електрични теретни бицикл на четири точка који је тренутно доступан у неколико градова укључујући Лондон, Стокхолм и Копенхаген.
Паметни ормарићи за пакете
Уместо испоруке директно до кућног прага, неке компаније користе паметне ормариће за пакете. Белгијски стартап Bringme изградио је своје прве ормариће у апартманском комплексу Балк ван Бел у Лувену, у Белгији, 2012. године.
Ормарићи омогућавају куририма да значајно смање број поновљених испорука на сличне или исте локације – смањујући емисију CO2 што је ефикасно и одрживо решење за систем испоруке.
Поред тога што су еколошки прихватљива алтернатива кућној достави, паметни ормарићи за пакете делују и као безбедно складиште када купци не могу одмах да приме пакет.
Када Bringme корисници буду спремни да преузму свој пакет, добијају кју-ар код преко своје апликације. Корисници затим прислоне код на скенер и узимају свој пакет из откључаног одељка.
Паметни ормарићи такође могу бити прилагођени специфичним потребама – који може да прилагоди температуре за складиштење хладних намирница или доставу топле хране.
Аутономна возила
Већа од робота за доставу, са много више простора за терет, самовозећа возила могла би играти важну улогу у кућним испорукама у наредним годинама.
Прошле године, Uber Eats је потписао уговор са Nurom, почевши од тестирања својих јединица за испоруку без возача у Маунтин Вјуу у Калифорнији и Хјустону у Тексасу.
Nuro су 2019. године основала два бивша главна инжењера за Гуглов програм самовожње, а у његово истоимено возило треће генерације може да стане скоро 250 килограма намирница. Користи се енергијом искључиво из батерија а добија је из ветроелектрана у Тексасу, наводе у компанији.
Доставни дронови
Док се Amazon Prime Air бори да добије потпуно одобрење власти у САД, друге службе за испоруку дроновима већ „лете“. Почетком 2022. године, више од 2.000 комерцијалних испорука беспилотних летелица одвијало се сваког дана широм света, према Мекинсију, а тај број је од тада само растао.
У Руанди, у централној Африци, америчка стартап компанија Zipline испоручује дроном робу у сектору здравствене заштите од 2016. У међувремену у Ирској, Manna Aero испоручује све, од намирница, до наруџби из малих предузећа која прометују најразноврснијом робом извршивши преко 100.000 испорука дронова широм света.
Студија Универзитета Карнеги Мелон открила је да су од многих метода испоруке „до врата“, веома мали квадрокоптерски дронови (други после електричних бицикала) били међу најефикаснијим у погледу потрошње енергије и емисије CO2 – до 94 одсто им је мања потрошња енергије по пакету.
Коментари