Читај ми!

Шта после смрти италијанског краља моде – модни свет без оца елеганције

Смрт Ђорђа Арманија, једног од последњих великана класичне елеганције и оригиналног модног стваралаштва, отворила је питање које далеко превазилази оквире једне модне куће. Шта ће се догодити са брендом који је деценијама представљао синоним за суптилан луксуз, префињеност и италијански дух?

Армани је током више од пола века одбијао да подлегне притисцима тржишта, постане безличан или препусти своју империју страним инвеститорима. Његова модна империја није била само лични пројекат, већ идеја да се лепота и квалитет могу живети.

Још 2016. године Ђорђо Армани је осмислио план који ће гарантовати глатку сукцесију и очување независности компаније оснивањем Фондације.

Њен декларисани циљ био је да „заштити управљање“ имовином „Армани групе“ и осигура да она остане у складу са принципима који су му били „посебно важни“. Дизајнер је 2017. године рекао италијанским дневним новинама Коријере дела сера да је такав механизам потребан како би се помогло његовим наследницима да остану сложни и како би се избегло да групу купе други или да се она распадне.

Фондација поседује симболичних 0,1% удела у миланској групи, али након Ђорђове смрти очекује се да добије већи удео, заједно са осталим наследницима, како је креатор навео је у истом интервјуу.

Такође је рекао да ће три кандидата које је он именовао водити фондацију.

Није желео да његов бренд доживи исту судбину као многе модне куће након смрти њихових оснивача, што их је удаљичо од првобитних вредности. Та одлука данас, након његове смрти, многима постаје јасна.

Када оду оснивачи: Искуства „Гучија” и „Версачеа”

Историја моде памти случајеве када бренд мора да настави без свог креативног оснивача. После убиства Ђанија Версачеа 1997. године, сестра Донатела је преузела управљање креативним правцем.

Док неки сматрају да је она задржала препознатљиву естетику бренда, екстраваганцију, гламур и сексепил, други мисле да је након Ђанијеве смрти бренд постао безличан и да је једино остао препознатљив добро познати дезен који је и заштитни знак Версачеа.

Бренд је постао део шире групације, остао је на врху лествице иако прави љубитељи Ђанијевог рада оспоравају Донателино очување препознатљиве елеганције коју је Ђани диктирао, уз личну оцену да је бренд претворила у модернизоване комаде само украшене логоом Версачеа.

Љубитељи самог бренда и имена „Версаче“ сматрају да је Донатела очувала право лице бренда уз малу трансформацију.

„Гучи“ је, с друге стране, прошао сложенији пут. После смрти оснивача породични бренд пада у руке странаца.

Након вишегодишњих турбуленција, прави процват бренд доживљава са доласком Алесандра Микелеа. Његова естетика, заснована на емоционалном максимализму и креативној слободи, вратила је бренд у центар пажње.

Данас, под вођством Сабата де Сарноа, „Гучи“ поново доживљава промену, само овога пута у смеру минимализма и естетске уравнотежености.

Случај „Гучија“ и „Версачеа“ показује да брендови могу да преживе одлазак оснивача, али да тај губитак често доноси дубоку промену идентитета.

Арманијев пут – традиција као капитал

За разлику од осталих, структура “Giorgio Armani S.p.A.” је породично оријентисана и са наглашеном филозофијом доследности. Управо је то оно што га издваја.

Након Ђорђове смрти, на челу бренда остају његови најближи сарадници, попут Леа Дел’Орка, и чланови породице који су већ годинама укључени у послове компаније. Са вишемилионским приходима „Армани група“ улази у нову фазу као финансијски стабилан бренд.

Шта може уследити?

Од Арманијевих почетака свет моде се променио – убрзани циклуси, друштвене мреже, дигитални трендови и нове генерације купаца захтевају флексибилност и иновацију.

Постоје два могућа пута којима овај бренд може да крене. Један подразумева постепену еволуцију бренда у смеру дигиталне и еколошке одрживости, уз задржавање естетских вредности које је Армани заступао, попут минимализма, квалитета и безвременског дизајна.

Други подразумева велики ризик и подлегање тржишним трендовима, промену идентитета и тражење нових креативних креатора како би се освојило млађе тржиште.

Судећи по структури коју је Армани оставио иза себе, вероватно само прва опција долази у обзир. Његов бренд је одувек говорио тихо, али сигурно. И то се, у свету моде који је често бучан, све више цени.

Последњи од старих мајстора

У времену у којем модом све више управљају финансијски аналитичари, а мање дизајнери, Ђорђо Армани је био једна од последњих икона старог света, света у којем се кројило не само одело већ и стил живота.

Његова смрт није само губитак великог креатора већ крај једне епохе. Али можда је баш тај крај шанса да се подсетимо колико вреди када мода није само пролазна сензација, већ животна филозофија.

Гласови модног света: Опроштај од господара елеганције

Након вести о смрти Ђорђа Арманија, модни свет и бројне јавне личности упутили су емотивне поруке и поделили успомене на човека који је, како су многи истакли, „створио моду за стварне људе, не за тренутке, већ за живот“.

Донатела Версаче се међу првима опростила од „човека са визијом“.

„Изгубили смо легенду. Ђорђо је био не само модни великан, већ и човек са визијом, који је отворио пут свима нама. Његова тишина говорила је гласније од трендова. Његов утицај ће живети вечно“, рекла је Донатела.

Из „Валентина“ упозоравају да модна индустрија остаје без компаса.

„Његов минимализам био је максимално моћан. Армани је умео да обједини снагу и крхкост у једној силуети. Модна индустрија данас остаје без компаса“, навео је Пјерпаоло Пичоли.

„Армани је разумео како изгледа моћ. Облачио је жене као партнерке, не као украсе. Ретко се сретне неко ко је истовремено имао такву дисциплину и емпатију према моди“, рекла је уредница Вога Ана Винтер.

Уз речи, да се никада није осећао тако природно него у Арманијевим комадима, од краља моде опростуо се и глумац Џорџ Клуни.

„Нико није учинио да се осећам тако природно, тако удобно у свом телу као што је то учинио Армани. Он није само обликовао моју гардеробу, већ и начин на који гледам на стил“, поделио је Клуни.

Лејди Гага која је увек тежила ка различитости каже да је тишину претварао у најгласнији модни израз.

„Армани је знао како да тишина буде најгласнији модни израз. Његове хаљине су као симфоније у тканини – елеганција која никада не покушава да украде пажњу, већ да је заслужи“, рекла је Лејди Гага.

„Диор“ се опростио од најважнијег архитекте савремене моде.

„Он је доказао да естетика не мора бити агресивна да би била моћна. Изгубили смо једног од најважнијих архитеката савремене моде“, рекла је Рафа Симонс.

Мјуча Прада је подсетила на своје поштовање према Арманију.

„Иако смо често били на супротним креативним половима, дубоко сам поштовала Ђорђа. Он је био ослонац италијанске моде – темељ, не тренд“, рекла је Прада.

"Grazie, Maestro" – Опроштај у сликама

Опроштајне објаве са црно-белим фотографијама Арманија, уз речи „Grazie, Maestro“ (Хвала мајсторе), преплавиле су Инстаграм и Икс (некадашњи Твитер).

Међу онима који су објавили фотографије уз опроштајне поруке били су Ким Кардашијан, Деми Мур, Том Форд, Бела Хадид, Викторија Бекам, Фарел Вилијамс, Карин Ројтфелд, Наоми Кембел, Рик Овенс, Жан-Пол Готје, Јејман Хан, креативни директор у "Dior Homme“, као и водећи утицајни модни магазини Вог, Харперс базар, BOF и L’Officiel.

Ера италијанског краља моде завршава се у стилу Бочелијеве песме Time to say goodbyе – време је да се каже довиђења и стави тачка на модни рукопис старих италијанских мајстора.

недеља, 07. септембар 2025.
29° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом