четвртак, 27.04.2023, 11:40 -> 15:29
Извор: РТС
Аутор: Сања Лучић, дописница РТС-а из Италије
Да ли знате чију Валентино торбу носите
Када бисте на одећи или модним додацима прочитали име „Валентино“, аутоматски бисте помислили на њега, једног и јединог, непоновљивог Валентина Гараванија. Међутим, он није једини италијански стилиста познат једноставно под именом „Валентино“.
Због чега су и данас, након скоро 60 година, купци и даље у конфузији а судије су морале да донесу одлуку о томе која модна кућа сме да користи лого „Валентино“ или једноставно “V“ и како тај лого сме да изгледа. Но и даље, након те одлуке, велики број људи не само да не зна да се под именом „Валентино“ често налазе креације мање познатог Марија Валентина који постоји много дуже од Валентина Гараванија, већ и даље нису у стању да их разликују.
Марио Валентино vs Валентино Гаравани
Један се зове Марио Валентино (Марио је име, Валентино презиме), други је Валентино Гаравани (овде је Валентино име а Гаравани презиме), оба су два историјска бренда Made in Italy. Марио Валентино из Напуља, основао је свој бренд педесетих година, док је други, Гарвани, истовремено отворио своју модну кућу истог имена у Риму.
Након што су се договорили да ће за обућу, торбе и новчанике Валентино из Напуља тј. Марио Валентино моћи да се потписује само као Валентино, док ће стилиста високе моде морати да се потписује као Валентино Гаравани, а само за одећу ће моћи да користи назив Валентино, та подела свакако није разјаснила ко је ко и чију одећу заправо носе они који купе неки одевни предмет на коме пише Валентино.
Након 1979. године када су направили уговор о „мирном суживоту“ на неки, иако доста конфузан начин, успевали су да истовремено постоје на тржишту све до 2017. године када се започело са серијом суђења око тога ко је кога изневерио и ко сме да користи које име и који лого. Уговор из 1979. је подразумевао да Марио Валентино, за обућу и торбе може да користи пуно име и презиме као и М. Валентино, МВ или само В на спољним етикетама док на унутрашњој етикети може да пише само Марио Валентино. Што се Валентина Гараванија тиче, када су у питању торбе, он је могао да користи само лого В на специфичан начин. Те 2017. године Mario Valentino Spa тужио je Valentino Spa (Валентина Гараванија) због кршења уговора те коришћења имена на нелојалан начин.
Марио Валентино
"Mario Valentino Spa" је основан 1952. године у Напуљу где се и данас налази њихово главно седиште. Ова компанија се од почетка бави прављењем обуће, аксесоара и одеће. Винченцо Валентино је био познат у Напуљу по својој лабораторији обуће под именом „Валентино“, све ручно израђене од префињене коже, коју су најчешће куповале локалне аристократе као и познате међународне диве.
Син Марио је наследио оца уневши и неке промене, као што су црвене ципела са врло високом штиклом, од којих је производио свега 20 пари на дан, а које су биле уникатни модели, па све до равних сандала које су дефиловале на Алта моди у Риму и дан-данас су изложене у Музеју обуће Bally у Швајцарској поред ципела које је краљица Елизабета носила на дан свог венчања.
О њима је писао француски Вог, а потписали су и уговор са И. Милером из Њујорка чија компанија је била једина која је у то време увозила луксузну обућу у Сједињене Америчке Државе.
Седамдесетих година је сарађивао са Карлом Лагерфелдом, Ђорђом Арманијем, те Ђанијем Версачејем. Године 1979. Марио Валентино је по први пут учествовао на модним ревијама Милано колекционе. Њихов заштитни знак је кожа која све више личи на тканину због своје мекоће, а њом су биле очаране Џеки Кенеди Оназис, Марија Калас, Лиз Тејлор, Катрин Денев, али и Марчело Мастројани. Бутици Марија Валентина се налазе у Напуљу и Милану у кварту Брера. Марио Валентино данас користи лого "В" стилизован на посебан начин, на обући пише Марио Валентино Made in Italy, док на торбама можете прочитати једноставно Валентино.
Валентино Гаравани
Валентино Гаравани, рођен у Вогери, недалеко од Милана, јесте модни креатор на кога одмах посмилимо када чујемо име Валентино. Гаравани је заједно са Ђанкарлом Ђаметијем основао Maison Valentino 1960, дакле, осам година након што је настала компанија Марио Валентино. Валентинова колекција обухвата мушку и женску одећу Haute Couture и Pret-a-Porter и модне додатке Валентино Гаравани – обућа, торбе, новчаници, наочаре, као и линију парфема.
Поседује 175 бутика и 1.500 продајних места у 100 земаља света. Креативни директор Валентина је Пјерпаоло Пичоли. Брендом Валентино Спа од 2012. године управља "Mayhoola for Investemnts LLC" из Катара, који га је откупио за 700 милиона евра. Рашид Мухамед Рашид, египатски предузетник, који је био и египатски Министар трговине, индустрије и инвестиција, тренутно је председник Валентина и Балмаина. Такође је оснивач и "Bidayat"-а, компаније за међународне инвестиције. На торбама Валентина Гараванија можемо видети лого “V” унутар правоугаоника са облим ивицама док на одећи, на унутрашњој етикети пише једноставно Валентино.
Суђења и пресуде
Суд у Милану је прихватио жалбу Марија Валентина спа кога је заступала адвокатска канцеларија Spheriens против британског сајта за онлајн трговину Farfetch UК и Modes Spa, јер су торбе и обућу Валентино спа продавали под именом „Валентино“, а не под пуним именом Валентино Гаравани. Судије у Милану су поновиле да када се ради о торбама, обући и модним додацима под именом Валентино да се подразумева да припадају Марију Валентину спа из Напуља.
Након 2017. године две компаније су неколико пута биле на суду. Валентино Гаравани је оптуживао Марија Валентина да користи име како би се прославио на његов рачун, а с друге стране је Марио Валентино тужио Валентино спа јер не поштује договор на легалан начин.
Последњи пут је компанија из Напуља, Марио Валентино, добила парницу и потврду о томе да је једина која има право да комерцијализује торбе, обућу и модне додатке под именом Валентино или В или МВ. То је наиме потврда договора из 1979. године након деценија неразумевања.
Иста имена, купци дезоријентисани, а многи потпуно игноришу постојање Марија Валентина, првог и како је он често говорио „јединог Валентина“. Суд у Милану је подвукао да је знак Валентино резервисан за бренд Марија Валентина те је забранио онлајн платформи Farfetch UК и Modes Spa да користи марке Валентино и Ред Валентино које је произвела Валентино спа (Валентино Гараванија) када се ради о обући, торбама и другим кожним производима који не припадају компанији Марио Валентино. Валентино спа може да користи пуно име Валентино Гаравани или Ред В.
Но ко не зна за постојање модне куће Марио Валентино, може једноставно да помисли да се ради о Valentino by Mario Valentino у смислу да је Марио креативни директор познатије куће високе моде или да се ради о линији познате модне куће са мало нижим ценама те прихватљивијим за ширу публику као што је случај са Ред Валентином.
Валентино Гаравани се потписује именом и презименом или једноставно Валентино написано малим словима. Познати лого има форму правоугаоника меких, облих ивица унутар кога се налази слово В док се Марио Валентино најчешће потписује као Валентино, а његов лого В је другачији.
Али ако и даље нисте сигурни о ком се Валентину ради, на унутрашњим етикетама би требало да пише комплетно име и презиме док су цене Валентино Гараванија знатно више у односу на оне Марија Валентина, који је опет, недавно и повећао цене производа не би ли се на тај начин приближио конкурентској кући високе моде стварајући на тај начин још већу конфузију, којој изгледа нема краја.
Коментари