Вулкан надомак Санторинија "расте" – када би могла да буде следећа ерупција

Недалеко од острва Санторини у Егејском мору недавним истраживањем утврђено је да откривена комора са магмом вулкана Колумбо све више расте. Због праћења вулканских активности у плану је изградња опсерваторије која ће пратити активност вулкана и на време уочити све промене и опасност од могуће ерупције.

На локацији на којој се сместило острво Санторини, сусрећу се две велике копнене плоче, континенталне Африке и плоча Егејског архипелага. По мишљењу геолога, ово је и један од разлога због чега на овим просторима долази до вулканских ерупција и потреса.

Користећи сеизмичке таласе у проучавању вулкана Колумбо, код Санторинија, истраживачи су открили до сада непознату комору са магмом која расте.

На 500 метара испод површине Егејског мора и на осам километара од Санторинија, налази се подводни вулкан Колумбо, који се сматра једеним од најактивнијих.

Током 2006. године почела су обимнија истраживања овог вулкана, када је откривено да се у његовој североисточној области налазе хидротермални отвори, који избацују воду која је богата металима.

Најновијом студијом откривено је да на овом простору постоји комора магме која расте  и која би могла да доведе до још  једне ерупције.

Научници са "Империјал колеџа" у Лондону, који су истраживали вулкан, због отежаног постављања сеизмометара у подручју истраживања вулкана одлучили да користе друге методе у истраживању.

Једна од њих је метода инверзије таласа и његових вештачких сеизмичких таласа уз помоћ којих је могуће открити да ли је подземна стена крута или мека попут магме.

Анализа добијених података је открила да се брзина испод вулкана након стварања вештачких таласа значајно смањивала. Што према њиховом мишљењу, указује на присуство коморе која расте.

Аутор студије геофизичар Кејтан Чапкивизу са "Империјал колеџа" у Лондону и његов тим сматрају да би вулкан Колумбо за 150 година могао да достигне исту количину магме као пре 400 година, а то би изазвало нову ерупцију и потенцијално угрозило становништво Санторинија, као и туристе на њему.

Санторини је најјужније острво кикладског архипелага, удаљено 75 километара од копна Грчке. Острву на западној страни недостаје део копна. То је простор од 12 километара и врх потопљеног вулканског кратера, који се назива калдера. Она настаје када се вулкан урушава. Због тога је западна страна острва Санторини стрма и стеновита.

четвртак, 05. септембар 2024.

Juga
Шта ми се догађа с организмом кад престанем да пушим?
Trudnoca