Комета последњи пут виђена у каменом добу приближила се Земљи

Комету Ц/2023 А3 (Tsuchinshan–Atlas) за коју астрономи сматрају да кружи око Сунца сваких 80.000 година, откривена је прошле године, а ускоро би требало да буде видљива са Земље.

Комета последњи пут виђена у каменом добу приближила се Земљи Комета последњи пут виђена у каменом добу приближила се Земљи

Комета која није виђена са Земље откако су неандерталци насељавали планету, поново се појавила на небу, а астрономи кажу да би могла бити видљива голим оком.

Комету Ц/2023 А3 (Tsuchinshan–Atlas) открили су астрономи почетком прошле године, а сматра се да кружи око Сунца сваких 80.000 година на веома издуженој путањи.

Др Грегори Браун, из Краљевске опсерваторије Гринич, наводи да се сматра да комета потиче из Орт-Опиковог облака, који се налази иза Нептунове орбите.

„Ово је огромно, отприлике сферично подручје око Сунца, које има ледене остатке из доба формирања Сунчевог система“, објашњава астроном.

Али сада је комета у нашој шуми. Након што се приближила Сунцу крајем прошлог месеца, очекује се да ће се приближити и Земљи око 13. октобра.

„Ствар код комета је да што су ближе нама, Земљи, то су светлије, али и што су ближе Сунцу, то су светлије. Дакле, најближи приступ неће нужно бити најсветлије време“, напомиње др Браун, додајући да би то могло пасти око 9. октобра.

У том тренутку, међутим, комета ће бити скоро директно између Земље и Сунца. Због тога, астроном саветује да је најбоље време за тражење комете на небу неколико дана пре и после тог датума.

„Комете видљиве голим оком су довољно ретке, а ова има потенцијал да буде међу најсјајнијим које смо видели у последњих неколико деценија. Тако да свакако вреди покушати", каже Браун.

Мада је тешко са сигурношћу тврдити колико ће комета постати сјајнија како нам се приближава.

„По изгледу, то би требало да буде видљиво голим оком у добрим условима, а постоји шанса да ће постати знатно светлија. Али колико светла? Искрено, не знамо.”

Браун је рекао да су посматрачи звезда на северној и јужној хемисфери имали прилику да већ виде комету. У овом тренутку, додао је, заинтересовани би требало да гледају на исток у рано јутро пре изласка Сунца, према сазвежђу Секстан.

Али током наредних дана прећи ће са друге стране Сунца, тако да ће од 13. октобра бити највеће шансе да се комета види касно увече, после заласка Сунца, на западу у правцу сазвежђа Волар.

Браун напомиње да ће комета највероватније изгледати као мрља на небу уколико се посматра голим оком – иако би њен реп требало да буде видљив двогледом или малим телескопом.

Чак и ако њена појава не буде тако спектакуларна како се стручњаци надају, посматрачи звезда могу да уживају у сазнању да су међу првима који су својим очима видели комету још из каменог доба.

среда, 02. октобар 2024.