Сунчева корона какву никада раније нисмо видели

Сунчев онострани пејзаж, укључујући короналну маховину, соларну кишу и 10.000 километара високе млазеве гаса, забележен је на снимцима са свемирске летелице „Солар орбитер“, Европске свемирске агенције.

Сунчева корона какву никада раније нисмо видели Сунчева корона какву никада раније нисмо видели

Видео-снимак површине Сунца приказује сунчеву кишу, ерупције и короналну маховину.

Етерични призори тока презагрејаног гаса могу помоћи да се објасни зашто је атмосфера Сунца топлија од површине.

Снимке, која је пренела сонда Европске свемирске агенције, откривају блиставе структуре налик праменовима косе сачињене од плазме и ерупције и пљускове релативно хладнијег материјала који падају на површину наше звезде.

Научници кажу да би запажања комплексне динамике површине Сунца могла помоћи да се реши питање зашто је сунчева атмосфера толико топлија од његове површине – што је дугогодишњи парадокс у соларној физици.

Најсветлији региони су око милион степени Целзијуса, док хладнији материјал, који пада испод 10.000 степени, изгледа тамнији. Снимак је забележен 27. септембра 2023. инструментом Extreme-Ultraviolet Imager (ЕУИ), када је свемирска летелица била отприлике на трећину удаљености Земље од Сунца.

У коментарима видео-снимка, Европска свемирска агенција истиче деликатне шаре налик на чипку преко Сунца, које се називају коронална маховина. Ове структуре се појављују око основе великих короналних петљи магнетног поља. На хоризонту, торњеви гаса, познати као спикуле, сежу од сунчеве хромосфере до висина од око 10.000 километара.

У центру видног поља уочава се мала ерупција, са хладнијим материјалом који се подиже нагоре пре него што падне назад на површину. Иако мала у односу на много бурније, ова ерупција је и даље већа од Земље.

Снимак такође открива короналну кишу, која на температури мањој од 10.000°Ц изгледа мрачно на светлој позадини великих короналних петљи (око 1.000.000°Ц). Киша је направљена од накупина плазме веће густине које падају назад према Сунцу под утицајем гравитације.

„Заиста је дивно када видите да се то дешава“, рекао је др Дејвид Лонг, соларни физичар са Универзитета у Даблину и научник на „Солар орбитеру“. „То некако дође и прође – видите пљускове око соларних бакљи."

Ови детаљи би могли да помогну да се објасни зашто је, са више од 1.000.000°Ц, спољашња атмосфера Сунца (позната као корона) више од 150 пута топлија од његове површине.

Очекује се да ће корона бити хладнија јер сунчева енергија долази из нуклеарне пећи у њеном језгру, а ствари се природно хладе што су даље од извора топлоте. Једно од објашњења је да минијатурне бакље, назване логорске ватре, пумпају енергију у атмосферу да би изазвале загревање сунчеве короне.

„То је још увек помало отворено питање“, рекао је Лонг. „Ове логорске ватре које је Орбитер приметио први пут, стално се пале.“

„Ради се о томе колико енергије производе и да ли је то довољно да се атмосфера загреје до онога што видимо. То је комбинација свих ових различитих карактеристика."

Мисија вредна 1,3 милијарде евра покренута је 2020. године, а следеће године ће почети да излази из планетарног авиона како би истражила неуцртани северни и јужни пол Сунца.

субота, 18. мај 2024.