Када жене певају као мушкарци

Најпопуларнију позоришну трупу у Јапану „Музички театар Такаразука“ чине искључиво жене, које у мјузиклима и оперетама играју и мушке улоге, и које у приправничком периоду упућују на кратку дисциплинску обуку у војску. Ту необичну трупу од око 400 чланица основало је железничко предузеће, на иницијативу предузимљивог директора који је касније постао шеф филмске куће која је снимила класике јапанске кинематографије – „Седам самураја“ и „Годзилу“.

У Јапану, земљи у којој се за наклоност публике – осим традиционалних домаћих форми театра као што су но драма, кабуки или луткарско позориште бунраку – надмећу и трупе које стварају у западњачком стилу и разне савремене алтернативне сцене, „Музички театар Такаразука“ је последњих деценија најпосећенијa и најпопуларнија позоришна трупа.

То само по себи можда не би било довољно да се испуне новински ступци. Међутим, тај театар из истоименог града у префектури Хјого новинарски задатак чини лаким, јер његова пракса и историја нуде прегршт фасцинантних чињеница и детаља, од којих је вероватно најнеобичнија та да у њему жене играју све мушке улоге.

Штавише, оне су листом неудате, не само због тога што густ распоред и напорне вежбе и пробе захтевају физичку спрему која не дозвољава прекид услед трудноће већ и стога што колектив љубоморно негује своју дугу традицију – у време оснивања у другој деценији прошлог века, програм одгоја младих уметница садржао је и изражену моралну ноту и аспирације да се од њих, у складу с конфучијанским идеалом породице, направе и добре супруге и мајке, због чега чланице које се одлуче на брак и рађање деце по правилу напуштају трупу.  

Магнет за девојке

То, међутим, не умањује њену привлачност за девојке које сањају о томе да живот посвете музици. Популарност код публике, професионални и друштвени статус који доноси припадност тој престижној трупи, као и изазов који представља овладавање песмом, плесом и глумом велики су мотив за младе, па је конкуренција на строгом пријемном испиту жестока – за свако слободно место пријави се између 20 и 50 девојака.

Пре него што се прикључе редовној групи извођача, нове чланице се обучавају две године и дужне су да осим певања, балета, плеса и глуме, вежбају клавир и традиционалне жичане инструменте кото и шамисен. Куриозитет је да се оне упућују на пар недеља у јапанску армију да се науче постројавању, правом држању, уредности и дисциплини. Оне такође, слично војној пракси, немали део слободног времена проводе детаљно и педантно чистећи собе интерната у којем су смештене и просторије у којима вежбају.

Необична историја

Чињеница да читав колектив чине искључиво жене у страним медијима често се тумачи као противтежа кабукију, традиционалном јапанском позоришту у којем мушкарци играју све улоге, укључујући и женске, односно, као израз еманципације жена у уметности, а има и покушаја да се састав и велика популарност трупе међу женама у Јапану објасне и психолошки, као манифестација полусвесних или несвесних нагона сексуалне природе.

Мада у томе можда има неке истине, главни разлози за то што трупу чине само жене заправо леже у конкретним економским и друштвеним околностима с почетка двадесетог века, када је основана – пре него израз високих моралних и филозофских стремљења или манифестација затомљених порива фројдовског типа, састав трупе је последица врло прагматичних решења за свакодневне проблеме, као што су пословање и развитак предузећа, недостатак новца или јавна критика.

Наиме, тај театар, који изводи адаптиране и оригиналне мјузикле и гламурозне плесне тачке, основала је тада млада железничка компанија која се борила за опстанак и место на тржишту превоза људи и робе. Приватно предузеће „Ханкју“, са седиштем у трговачком и индустријском граду Осаки, управо је било изградило железничку линију која је полазила из срца тог велеграда, али се завршавала на периферији у месташцу Такаразука, које је у то време било врло ретко насељено. Да би избегла велике губитке које је наговештавала релативно неповољна географска локација пруге, компанија је морала да осмисли начин да привуче више путника у своје возове.

Као нужност наметнула се идеја да се у самој Такаразуки створи нови садржај који би грађане Осаке подстакао да више путују у то мало насеље. С обзиром на то да је у њему већ постојала четврт са традиционалним јавним купатилима изграђеним на топлим изворима и да је насеље по њој било познато, руководство компаније, са оснивачем и председником Ићизо Кобајашијем на челу, одлучило је да подигне нови бањски објекат који би се разликовао од других по томе што би био модерног изгледа и садржаја, односно, имао просторије које би биле у складу с променама у стилу живота које је диктирао процес вестернизације јапанског друштва, започет крајем деветнаестог века.

Међутим, испоставило се да то није било довољно да пробуди интересовање грађана Осаке, па је изграђен и затворени базен, први у Јапану. Но, како у то време, због строгих моралних назора, мушкарци и жене нису могли да се купају заједно у истом базену, као и због тога што вода у њему није била загревана, посета је била слаба. 

Немајући куд, железничари су уклонили воду из базена и претворили га у партер са седиштима, те су на његовом ободу почели да организују модне изложбе и друге комерцијалне догађаје намењене женама. Притом су формирали и малу музичку групу која би свирала пратњу за те догађаје. Била је састављена искључиво од девојчица узраста између десет и 14 година, а деца су изабрана управо да би се уштедело на трошковима за професионалне извођаче. У наредних неколико година, мали оркестар прерастао је у музичку школу и театар који прима девојке које су завршиле средњу школу.

Оснивање трупе, дакле, било је мотивисано економском потребом и представљало је део бизниса једног предузећа, а почеци су били врло скромни. 

Као такав, „Музички театар Такаразука“ био је подложан и друштвеном притиску. Наиме, када је 1919. године Кобајаши новооформљеном театру покушао да придода мушке извођаче, суочио се са критиком да је неумесно да мушкарци у земљи плешу и певају док десетине хиљада њихових вршњака, послатих у Сибир да помогну гушењу Октобарске револуције и, по могућству, заузму источни Сибир, гину и пате у суровим условима.

Необични оснивач

Мада чињеница да је музички театар основала једна железничка компанија јесте необична, она није произвољна или нелогична – његов утемељивач, крупни индустријалац Ићизо Кобајаши, бавио се пословима везаним за финансије и менаџмент, али је у раној младости, као средњошколац и студент, писао романе и приче, те у једном листу у свом родном крају, префектури Јаманаши, објављивао позоришне критике.

Кобајаши је до краја живота остао патрон трупе, која је изнедрила бројне звезде јапанског театра. И он сам је имао необичну, може се рећи, звездану каријеру – осим железничке компаније која и данас постоји и саобраћа у троуглу између градова Кјото, Осака и Кобе, највећим насељима западног дела многољудног острва Хоншу, основао је и познати ланац робних кућа „Ханкју“ и важну филмску кућу „Тохо“, која је и данас највећи оператер биоскопа у Јапану.

Кобајаши је чак био постављен и на функцију министра трговине и индустрије, а затим и министра без портфеља у тешким ратним годинама, када је међународна трговина била у потпуности онемогућена, а индустрија подређена ратним напорима.

По завршетку рата и пред крај сопственог живота, док је уз Такаразуку предводио компанију „Тохо“, та филмска компанија је 1954, у истој години, домаћој и светској публици подарила легендарна кинематографска дела Седам самураја и Годзилу.

Синоним вештине, гламура и успеха

Почев од тридесетих година прошлог века, под утицајем музичких ревија у којима је уживао друштвени крем Париза и упечатљивих бродвејских мјузикала чије су ноте одјекивале и у студијима у Холивуду, „Музички театар Такаразука“ је успоставио свој препознатљиви рецепт: ревијална изведба разноликих, тематски лабаво повезаних плесних тачака у јапанском и западном стилу и приказивање глумачки захтевних мјузикала и оперети – све то на крају зачињено дугим дефилеима кабаретског типа са громогласним хорским певањем и обиљем шљаштећих костима и предимензионираног перја, са очигледном намером да се, по угледу на француске узоре, гледалац обавије заводљивим огртачем раскоши и гламура.

Театар, чије представе годишње уживо види око два милиона људи, поседује две велике дворане са две, односно две и по хиљаде седишта, које су увек пуне, јер око 400 активних чланица раде подељене у пет група, од којих свака има сопствени репертоар и наступе, а армија верних обожавалаца, која углавном обухвата жене свих узраста из средњих и виших слојева друштва, деценијама не губи на снази.

Театар има и сопствене новине и ланац продавница у којима се продају носачи звука, фотографије, постери, календари и књиге. Он такође жање приходе од уговора са произвођачима козметике, одеће, додатака исхрани и школског прибора.

Девојке и жене које у њему наступају, посебно оне које играју захтевне мушке улоге, уживају третман попут оног који имају холивудске звезде: бодре их и прогоне клубови обожавалаца, о њима се пишу књиге и испредају легенде. 

Музички театар, чији су корени у скромним дечјим изведбама намењеним за побољшање платног биланса младе железничке компаније, тако је сада не само симбол талента, вештине и посвећености уметности већ и гламура, друштвеног статуса и материјалног успеха. 

У том славном уметничком колективу, извођачице и данас, у првим годинама своје каријере, имају статус запосленог у железничком предузећу „Ханкју“.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 17. новембар 2024.
2° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње