недеља, 27.07.2025, 06:00 -> 07:21
Нисан тоне све дубље, компанија одлучила да затвори најпознатију фабрику у Јапану
Тренутно трећи највећи јапански произвођач аутомобила "Нисан", који годишње у свету прода више од три милиона возила, ће у склопу великог пројекта рационализације пословања затворити две фабрике у Јапану, међу којима и своју најпознатију у граду Јокосуки.
Некада други највећи јапански произвођач четвороточкаша, познат по футуристичком дизајну, првом масовно произведеном електричном аутомобилу на свету, а у иностранству, нарочито по својим сјајним спортским моделима, "Нисан" је од невероватног скандала у вези обарања и хапшења генералног директора Карлоса Гона у опадању последњих пет, шест лета.
Компанија је у прошлој години забележила велике губитке, због чега је била присиљена да потражи спас у спајању са финансијски добростојећом "Хондом".
Наиме, у фискалној 2025. "Нисан" је остварио губитак у износу од чак 750 милијарди јена (по садашњем курсу, близу пет милијарди америчких долара), што је највише од 1986. године наовамо.
Међутим, управо због тако лоших пословних резултата и структуралних проблема, прижељкивано равноправно удруживање је пропало.
Зато је "Нисан" почетком ове фискалне године још једном сменио генералног директора, препустивши новом кадру, Мексиканцу Ивану Еспинози, да изврши неопходне структурне реформе усмерене на драстично смањивање трошкова.
У оквиру њих најављивана је редукција броја фабрика са 17 на само 10, смањење производње за око милион возила годишње и отпуштање хиљада радника.
Међу угроженим постројењима нашло се и оно у лучком граду Јокосуки, у којем "Нисан" производи електрични модел "лиф", први масовно произвођени ЕВ на свету", и још два хибрида.
Оно запошљава 3.900 људи и захваљујући свом положају на самој обали служи и као терминал у којем се хиљаде возила укрцавају у џиновске прекоокеанске бродове.
Та фабрика, која носи име "Опама" по крају града у којем се налази, симбол је "Нисана", јер је друга најстарија и друга највећа. Њено затварање, истичу економисти, било би тежак, практично фаталан ударац и за неколико стотина снабдевача.
Да ли ће "Фоксконов" капитал бити кочница за "Нисанов" пад
Међутим, ту у причу улази тајвански електронски гигант "Фокскон" (на Тајвану познат по свом кинеском називу "Хонхај"), који има грандиозни план да у будућности постане највећи или бар један од само два или три најдоминантнија светска произвођача електричних аутомобила.
Он је, писали су јапански медији раније овог месеца, спреман да уложи у чувену фабрику у Јокосуки, која је утемељена још 1961. године, како би она опстала и производила електрична возила за његове потребе.
Фабрика Опама има капацитет од 240.000 аутомобила годишње, али је прошле године радила са само 40 посто капацитета, док је, да би се избегли губици, потребно да ради са бар 80 процената упослености.
Јапански медији известили су да је више опција на преговарачком столу: могућност да "Нисан" и "Фокскон" отворе заједничко предузеће и заједничи управљају и деле производни капацитет фабрике или пак, да она делимично или у потпуности пређе у власништво Тајванаца.
"Нисан" је интересантан за "Фокскон" јер поседује технологију и знање за израду електричних аутомобила, као и развијену продајну мрежу.
Тајванска компанија бар од прошле године интензивно прати јапанског произвођача, којег, због његовог инжењеријског и производног потенцијала и финансијских мука, (наводно) види као очигледну мету за делимично или потпуно преузимање.
Претходно руководство "Нисана" желело је да избегне такав сценарио путем удруживања са домаћим партнером, али сада, верују многи, јапанска компанија више не може без велике финансијске ињекције са Тајвана, иако је емитовала обвезнице како би самостално прикупила капитал потребан за реструктурирање.
"Фокскон", чувени произвођал "ајфона", писали су почетком месеца јапански медији, везано за производњу електричних возила има пословни план сличан оном какав спроводи у индустрији телекомуникација.
По њима, "Фокскон", који за амерички "Епл" прави паметне мобилне телефоне у матици Кини и на Тајвану, жели да производи електричне аутомобиле по уговору под туђим маркама.
Рецимо, он је у мају ове године потписао уговор са такође јапанским произвођачем аутомобила "Мицубишијем" да за његове потребе на Тајвану прави електрична возила - она ће се под брендом "Мицубиши" продавати у Аустралији и Новом Зеланду од наредне године.
Улагање у фабрику Опама и наставак производње у Јокосуки били би и у том погледу од велике користи за "Фокскон" у будућности.
Катанац на познату фабрику и неизвесна будућност
Ипак, трагично за раднике, град Јокосуку и префектуру Канагава у којој се он налази, јапански медији последњих дана пишу да је руководство "Нисана" одлучило да затвори фабрику Опама по истеку фискалне 2027. године (у марту календарске 2028.).
Оно је затражило састанак са градским оцима и представницима локалних социјалних служби како би се осмислио план за преквалификацију и запошљавање њених радника.
Компанија ће наставити да користи опитни центар за возила и докове за бродски утовар возила који се налазе у кругу фабрике.
Штавише, катанац на капију ће ставити још једна фабрика "Нисана" у префектури Канагава, у граду Хирацки, и то већ у 2027. години.
Поједини јапански медији стога спекулишу да преговори са "Фоксоном" нису успели, док други сматрају да повлачење "Нисана" управо отвара простор за Тајванце да власнички у потпуности преузму постројење у Јокосуки почев од 2028. године (и задрже део радника).
Како год било, извесно је да "Нисан" очекује дуг и болан опоравак, не само због оштре конкуренције кинеских произвођача и проблема нових америчких царина на увоз страних аутомобила, већ и због пада престижа којег се није у потпуности отресао још од рушења Карлоса Гона 2018. године - тај либанско-бразилски бизнисмен оптужен за својевољу и корупцију успешно је предводио "Нисан" читаве две деценије и важио за легенду аутомобилске индустрије.