Гигант под напоном - да ли ће највећи кинески произвођач електричних аутомобила издржати рат ценама

Највећи кинески произвођач електричних аутомобила "BYD" има дуг који износи 70 одсто његове вредности, пишу источноазијски медији.

Крај маја донео је пертурбације на кинеским берзама када су у питању деонице водећих произвођача аутомобила. Ово упркос томе што су они у протекле две године остварили велике извозне резултате.

Деонице најуспешнијег кинеског произвођача електричних возила "BYD", рецимо, пале су за нешто више од 12 посто, те за две недеље изгубиле око 20 милијарди долара у вредности.

Основни узрок, пишу азијски медији, је рат ценама, који већ траје неколико година у највећој (искључиво) азијској земљи. Он се последњих месеци заоштрава, а "BYD", иако убедљиво најуспешнији произвођач са чак 260.000 продатих еколошких возила у месецу априлу у Кини, све више осећа притисак пратилаца као што су "Џили", "Xpeng", "Чери" или "Липмоторс", па своју позицију покушава да очува честим акцијама резања цена, која достижу и трећину вредности аутомобила. Крајем прошлог месеца, наиме, та фабрика је објавила појефтињење висине до 34 процента за чак 22 своја електрична и хибридна модела.

Латентна опасност

Зато је Вен Ђанђун, генерални директор ривалске фабрике аутомобила "Чангченг", у недавном обраћању домаћим медијима изјавио је да кинеска аутомобилска индустрија већ има у својим редовима гиганта којем прети колапс налик оном који је искусио "Евергранде" - чувена, могло би се рећи злогласне мега компаније која је за хиљаде пројеката изградње стамбених зграда, стадиона и других крупних јавних објеката годинама узимала огромне кредите од банака све док није запала у бесповратну дужничку замку.

Вен је несумњиво мислио управо на "BYD", јер та компанија сада доживљава силну експанзију, делом на рачун других бројних произвођача електричних возила у својој земљи тако што свесно трпи губитке нудећи потрошачима своје аутомобиле испод производне цене како би узела што већи део домаћег тржишта. "BYD", међутим, већ има велику гомилу дугова која је по вредности једнака 70 одсто имовине коју поседује, што представља озбиљну опасност.

Жестока конкуренција и гомилање производних вишака

У Кини, звучи невероватно, има више од стотину произвођача аутомобила, а поред већ поменутих домаћих фабрика, када су у питању еколошка возила, важни играчи су и стране компаније попут "Тојоте", "Нисана", "Мазде" или "Тесле" (која је и сама након пандемије ковида посегла за стратегијом драстичног резања цена), које сви сада нуде електричне аутомобиле по конкурентним ценама.

У Кини половина од укупно око 30 милиона аутомобила који се продају годишње спадају у категорију еколошких - реч је о електричним возилима, плаг-ин хибридима и аутомобилима са горивном ћелијом.

"BYD" планира да у овој години прода чак пет и по милиона возила (од чега 800.000 у иностранству), што би био раст од око 30 посто у односу на претходну.

Стручњаци оцењују да се, осим жестоке конкуренције и жеље "BYD" да истисне економски слабије конкуренте, иза захухтавања рата ценама у мају - "попусте "BYD" који су достизали и 53.000 јуана (преко 7.000 долара) покушали су да прате и "Џили", "Липмотор" и "Чанган" - налази и раст резерве непродатих возила. У Кини се у априлу на лагеру нашло три и по милиона возила, што је број који се прода за просечно 57 дана и највећа количина од краја 2023. године наовамо, а "BYD" на лагеру има возила чија је укупна вредност за трећину већа него у првом тромесечју прошле године.

На склоност потрошача да бирају јефтиније моделе и последице рата ценама емпиријски указује и статистички податак да је у априлу ове године број продатих путничких аутомобила у Кини у односу на исти месец прошле године порастао за 14 процената, али да је њихова вредност само 0,7 посто већа.

Уколико се у рат ценама не умеша држава, сматрају економисти, већ у другој половини ове године у Кини би могле да се десе осетне промене, попут предаје ситнијих компанија, удруживања различитих предузећа или крупних редукција производних капацитета у циљу смањења трошкова.

Читај ми!