понедељак, 27.05.2024, 07:30 -> 09:36
Министарка Жарић Ковачевић за РТС: Држава мора бити грађанима на дугме, доступна 24 сата дневно
Србија однедавно има централну писарницу. Министарка државне управе и локалне самоуправе Јелена Жарић Ковачевић рекла је за РТС да је реч о дигитланој мрежи и свему што је супротно затрпавању папирима и документацијом. Држава мора бити грађанима на дугме, доступна 24 сата дневно, 7 дана недељно и 365 дана у години како би били сигурни у државни систем, истакла је министарка.
Државни, покрајински и локални органи могу електронски да размењују документа и међусобно сарађују у раду, јер то омогућава апликација писарница.
Одржане су обуке како би сви органи управе почели да је користе, што је један од најзначајнијих корака у реформи и дигитализацији јавне управе.
Министарка државне управе и локалне самоуправе Јелена Жарић Ковачевић рекла је, гостујући у Јутарњем програму РТС-а, да када изговоримо реч писарница, обично помислимо на једну велику просторију која је затрпана папирима и различитом документацијом.
"Заправо, ради се о једној дигиталној мрежи и ради се о свему што је супротно затрпавању папирима и документацијом. Реч је о централизованом систему који ће обухватити државне органе како на републичком, тако и на покрајинском и локалном нивоу, који ће бити обухваћени једним централним великим системом и великом базом у којој ће се налазити подаци које ће они моћи да размењују, а наравно у корист грађана и привреде која са државом комуницира“, рекла је Јелена Жарић Ковачевић.
Значај за канцеларисјко пословање
Додаје да за грађане неће бити много компликовано, већ од изузетног значаја, али пре свега биће од изузетног значаја и за канцеларијско пословање, зато што се ради о електронском вођењу канцеларијског пословања.
"Запослени ће на бржи и ефикаснији начин моћи да обављају своје послове. Због тога што ће свака документација која се сада папиролошки ради моћи да се ради електронским путем. Дакле, тај систем ће подразумевати размену докумената, али подразумеваће и неке друге ствари на које се много више времена трошило раније, као што су потписивање, печатирање, достављање“, навела је министарка.
Нема више чувене реченице "фали ти један папир"
Како каже, што се тиче грађана, они могу сада на једном шалтеру да прибаве документацију која им је потребна.
"Нема више папирологије, нема више оне чувене реченице "фали ти један папир", нема више чекања у редовима. Тако да је то много важно и због односа између државних органа и грађана, јер заправо држава је ту да би била сервис грађана и да би они заједно са привредним субјектима могли да задовоље своје потребе на најбржи и најквалитетнији могући начин“, додала је.
Предуслови који морају да буду испуњени
Када се говори о неким иновацијама и о неким новим системима у различитим областима, ви прво за то морате да створите правно утемељење, односно правни оквир, напомиње министарка.
"Наравно, ми смо морали да мењамо наше законодавство у том смислу. Ми смо најпре променили Закон о општем управном поступку који нам је управо и омогућио ту електронску комуникацију. И оно што је јако добро, а што је ишло на предлог Министарства државне управе и локалне самоуправе 2018. године, јесте Закон о електронској управи који је омогућио да се путем интернета размењује та документација и путем те информационо-комуникационе технологије“, рекла је Јелена Жарић Ковачевић.
Око 14.000 службеника прошло обуке
Са друге стране, постоји и Канцеларија за ИТ која има одређене ИТ стручњаке који су урадили тај софтвер и на чијем унапређењу ће радити.
"Имамо стручњаке који ће контролисати читав тај систем и коришћење тог система како би га унапредили уколико, наравно, држава може грађанима сутрадан да пружи и неке друге услуге“, навела је министарка.
Истиче да око 14.000 службеника је прошло обуке које је организовало Министарство како би се упознали са читавим тим системом и како би могли да најефикасније раде.
Шта је следећи корак
Министарка Жарић Ковачевић напомиње да мора да се поштује дигитализација која се развија у свету јер дигитализација је и један од кључних циљева и рада владе и Министарства државне управе и локалне самоуправе.
"У вези са тим, оно што ћемо радити је управо везано за ову писарницу која ће чинити стуб, односно кичма администрације. Сада ћемо имати е-писарницу коју ће моћи да користе грађани и која ће умногоме допринети да они на најбржи могући начин задовоље своје потребе“, каже она.
Кампања "држава на дугме“
Јелена Жарић Ковачевић каже да је "држава на дугме" назив кампање коју ће радити.
"Надам се да ћемо у најскорије могуће време моћи грађанима, привреди и уопште јавности да представимо е-писарницу. Ми смо ту кампању назвали и "држава на дугме" управо из разлога што сматрамо да држава мора бити грађанима на дугме. Дакле, мора бити доступна 24 сата дневно, 7 дана недељно и 365 дана у години како би они били апсолутно сигурни у државни систем и апсолутно сигурни да могу у било ком тренутку да обављају своје послове за којима имају потребе", објаснила је.
Увођење широкопојасног интернета
Министарка каже да ће увођење широкопојасног интернета подразумевати да у апсолутно све крајеве наше земље дође могућност да људи користе интернет.
Према њеним речима, интернет ће бити истог квалитета и у градским и у руралним подручјима, односно срединама.
"Тако да је то увођење интернета добра ствар како би се и у том смислу изједначили грађани који живе у центру неког великог града који свакако имају могућност или у руралним крајевима", закључила је Јелена Жарић Ковачевић.