четвртак, 25.07.2024, 05:45 -> 05:48
Повлачење јапанске аутомобилске индустрије из Кине
Након "Мицубишија", у Кини једну од својих фабрика затвара и јапански "Нисан", а из те многољудне земље се повлаче и друге јапанске фабрике, које су функционисале као снабдевачи произвођача аутомобила.
Кинески произвођачи електричних аутомобила толико су бројни и конкурентни да се традиционални страни произвођачи возила са моторима на унутрашње сагоревање, упркос улагањима у хибридизацију и електрификацију, све теже сналазе на кинеском тржишту.
Чувени јапански гиганти аутомобилске индустрије добар су показатељ тог тренда. Наиме, крајем лета прошле године јапанска компанија "Мицубиши" објавила је повлачење из своје једине фабрике у Кини у Хунану, док је крајем прошлог месеца и "Нисан" најавио затварање једног од својих постројења у Кини у Чангџоу.
Пошто је у Кини долазак страних аутомобилских компанија на домаће тржиште дуго био условљен улагањем у формирање заједничког предузећа са неком од домаћих фабрика, повлачење страних ауто произвођача обично у пракси значи уступање сопственог власничког удела у заједничком предузећу домаћој кинеској компанији: када је "Мицубиши" у питању то је кинески "ГАЦ", а у случају "Нисана" то је "Донгфенг".
Иначе, од јануара до јуна, преносе медији у Земљи излазећег сунца, водећа јапанска тројка "Тојота", "Нисан" и "Хонда" продала је у Кини 1,54 милиона возила, што је за 13 посто мање него у истом периоду прошле године.
Нови ударац
Нови велики ударац за пословање јапанских проаизвођача аутомобила у Кини је вест да се из те земље добрим делом повлачи јапанска челичана "Nippon steel", која је, иако је и даље у плусу, оценила да више нема простора за раст и напредак у најмоногољуднијој земљи света.
"Nippon steel" послује на кинеском тршишту већ две деценије и њене главне муштерије су управо биле фабрике јапанских ауто произвођача у Кини.
Та велика јапанска компанија, која је у Кини производила 3,6 милиона тона челика годишње, објавила је ове недеље да се повлачи из заједничког предузећа са домаћом фабриком "Баостеел", што практично значи да ће њена производња у Кини опасти за читавих 70 посто. Наиме, заједничко предузеће "Baosteelu-Nippon steel" продуковало је 2,6 милиона тона, док је за преосталих милион тона челика одговорна фабрика "Nippon steel" у Вухану, која до даљњег наставља да ради у непромењеном режиму.
Израда најквалитетнијег челика
Основни разлози за повлачење те јапанске челичане из Кине су, дакле, пад продаје и повлачење јапанских произвођача аутомобила, али и чињеница да су кинеске компаније у међувремену освојиле технологије за израду најквалитетнијег челика коју је "Nippon steel" својевремено донео у Кину и захваљујући којој је извесно време имао и посебан статус на кинеском тржишту.
Сигурно је да пословање отежавају и друштвена ситуација у којој се кинеско становништво све више устеже да троши и одлучује за штедњу и геополитичке трзавице између САД и њених војнополитичких савезника (међу којима је и Јапан) и Кине, које генеришу атмосферу неизвесности и страха.
Јапанска компанија ће своје деонице у заједничком предузећу продати свом кинеским партнеру "Baosteelu" за око 240 милиона долара и бољу, профитабилнију будућност пробати да нађе на индијском и америчком тржишту.