петак, 19.07.2024, 20:30 -> 21:06
"Краудстрајк" приземљио више од 4.000 авиона широм света – каква су права путника у случају отказивања лета
Због грешке у ажурирању софтвера компаније "Краудстрајк" широм света настали су проблеми на ИТ мрежама у владиним институцијама, банкама, телекомуникационим компанијама, медијима, медицинским установама, али и авио-компанијама. Крах информационих система довео је до отказивања више хиљада летова, због чега су многи путници принуђени да нове термине чекају на аеродромима. Каква су њихова права према нашим прописима?
Крах ИТ мрежа због грешке у ажурирању софтвера компаније "Краудстрајк" направио је велике проблеме, како у институцијама, банкама, медијима, тако и у авио-компанијама које су биле принуђене да приземље на хиљаде авиона широм света.
Око 4.200 авиона широм света данас није полетело, саопштила је компанија за анализу авијације "Сиријум", уз ограду да је реч о укупном броју отказаних летова и да је могуће да су неки отказани из других разлога.
Да су велика одступања од реда летења могућа, саопштила је и српска национална авио-компанија "Ер Србија". Саобраћај је, како наводе, посебно отежан на појединим аеродромима у Шпанији, као и у Берлину, Амстердаму, Цириху.
"Сви путници који буду изгубили своје конекције биће преусмерени на алтернативне летове", поручују из "Ер Србије".
И из "Виз Ера" позивају путнике да дођу на аеродроме најраније три сата уочи заказаног лета, као и да је током прекида рада омогућено бесплатно пријављивање на аеродрому.
Шта се нуди путницима у случају кашњења
Међутим, каква права имају путници у случају отказивања лета. Како је наведено на сајту Директората цивилног ваздухопловства Србије, авио-компанија је у том случају дужна да путнику понуди једну од две опције – преусмеравање на други лет или повраћај свих трошкова.
"Авио-компанија која је отказала лет треба да понуди путнику преусмеравање на други лет, према сличним условима превоза што је пре могуће. Други лет може бити и неког каснијег датума, уколико је то путнику прихватљиво. Сви путници чији је лет отказан имају право на накнаду штете", наведено је на сајту Директората.
Када је реч о кашњењу лета, из Директората објашњавају да се свако кашњење које је мање од два сата сматра правно прихватљивим, па авио-компаније у том случају немају никаквих обавеза према путницима.
Уколико је кашњење дуже, примењује се Закон о облигационим и основама својинско-правних односа, који предвиђа одштету путницима и до 600 евра на најдужим летовима, уколико не пристану на преусмерења пута.
"У свим предвиђеним случајевима кашњења путници имају право на бесплатан оброк и освежавајуће напитке примерене времену чекања. У ситуацијама када се очекује кашњење од најмање једног дана после претходно најављеног времена поласка, путници имају право и на хотелски или други одговарајући смештај као и на трансфер између аеродрома и места смештаја и назад", наводи се на сајту Директората цивилног ваздухопловства.
Пошто се коначан број летова који су отказани због проблема у функционисању ИТ система не зна, тренутно је тешко проценити колико ће отказивање и одлагање летова коштати авио-компаније, али и какве би последице могли да сносе "Краудстрајк" и "Мајкрософт" због проблема које је њихов софтвер направио у многим привредним секторима.
Економских последица већ има – акције обе компаније на америчким берзама од јутрос су у паду.