четвртак, 25.01.2024, 08:53 -> 08:52
До недеље тестирања пруге на делу деонице Нови Сад – Суботица, мерна кола крећу се брзином до 160 километара на час
На железничкој деоници Нови Сад – Степановићево који је део пруге од Новог Сада до Суботице у току су тестирања која се обављају уз помоћ специјалних мерних кола. Инфраструктура железнице Србије упозораваја грађане да не покушавају да прелазе и крећу се тим делом пруге будући да је мерним колима потребан читав километар да се зауставе.
Ненад Станисављевић из Железница Србије каже за РТС да су тестирања на прузи између Новог Сада и Степановићева почела у среду и да ће трајати до недеље.
Наводи да је реч о контролним мерењима која се изводе на захтев извођача радова на деоници брзе пруге којом ће возови, када све буде готово, саобраћати брзином од 200 километара на сат.
Према његовим речима, мерна кола имају задатак да измере све карактеристике и параметре пруге и колосека који су до сада постављени.
Подсећа да је на брзој прузи до сада између Новог Сада и Суботице укупно постављено већ 117 километара шина.
"Управо на основу искустава које имамо, Железница и извођачи радова са градњом прве деонице од Београда до Новог Сада, апелују и упозоравају грађане да ће се мерна кола кретати више пута дневно дуж деонице Нови Сад – Степановићево до краја недеље и да не покушавају да прелазе јер би на тај начин угрозили свој живот и животе свих оних који учествују у мерењима", каже Станисављевић.
Указује на то да је предвиђено да се мерна кола крећу брзином до 160 километара на сат и да им је потребан читавих хиљаду метара да би се зауставила.
"Чак и ако некога види на прузи машиновођа једноставно не може да укочи и најчешће се такве ситуације завршавају трагично", додаје Станисављевић.
Наводи да је улога мерних кола је да се провери гемотрија колосека, квалитет радова и свих других параметара на основу чега ће извођач, конзорцијум Кинеских железница са 50 домаћих српских фирми као подизвођача, могу да виде да ли је све урађено како треба.
Станисављевић посебно указује на чињеницу да је реч о градилишту и да грађани не очекују да се на том делу пруге крећу возови и да због тога апелује на додатни опрез и да је најбоље да прузи не прилазе.
Каже да ће и путни прелази бити затворени током тестирања.
Према стандарду који је постигнут на брзој прузи, Београд-Нови Сад и који ће важити и за целу деоницу од Новог Сада до Суботице, укрштања друмског пута и железничке пруге неће бити.
"Када пруга буде завршена од Новог Сада до Суботице, неће бити путних прелаза. Сви путни прелази који су раније постојали ће бити денивелисани, што значи да ће бити решени виадуктима, подвожњацима, надвожњацима чиме ће се постићи највиша безбедност и у железничком, али и у друмском саобраћају на овој деоници", додаје Станисављевић.
Виадукт код Врбаса, највећи објекат на прузи Нови Сад – Суботица
Како је навео, тренутно се на прузи од Новог Сада до Суботице гради виадукт код Врбаса дужине готово 1.500 метара, највећем и најзначајнијем грађевинском објекту на тој деоници.
Станисављевић подсећа да се осим полагања колосека и изградње пруге за велике брзине, гради још око 60 различитих објеката који ће бити на прузи попут три нове железничке станице у Руменци, Ловћенцу и Врбасу.
Очекује се да грађевински радови буду готови до краја ове године, иако је уговорени рок август 2025.
Тада ће, каже Станисављевић, кренути завршна мерења брзине возова.
Подсетио је да је пројектовано време путовања возом од Новог Сада до Суботице 42 минута. Уз 36 минута колико се сада саобраћа од Београда до Новог Сада, на целој траси путоваће се око сат и 15-ак минута.