7

Борба титана – посртање "Фолксвагена", победа за "Тојоту"?

Међу светским аутомобилским гигантима одвија се огорчена битка за планетарни трон. "Тојота" и "Фолксваген" прошле године су продали по више од десет милиона возила, а јапански произвођач је у "фото-финишу" трке за профитом и утицајем надмашио немачку фирму за само десет хиљада продатих јединица и тако однео титулу светског броја један.

"Фолксвагенов" скандал у вези са намештањем резултата теста еколошких перформанси возила могао би "Тојоти" да омогући да у наредним годинама буде неприкосновени владар светског тржишта. Огорчена технолошка, финансијска и организациона битка за глобалну доминацију над светским тржиштем возила улази у нову фазу захваљујући скандалу који ових дана потреса немачки аутомобилски гигант "Фолксваген".

Прошлог месеца, на еколошким тестовима возила које је спроводила америчка Агенција за очување животне средине, откривено је да је софтвер у "Фолксвагеновим" аутомобилима био подешен тако да препозна да се возило тестира и измени рад мотора тако да он испусти знатно мање количине токсичких супстанци него што то иначе чини у реалним условима експлоатације на путу.

Јапански аналитичари у низу чланака посвећених том скандалу ових дана оцењују да ће он пружити велику шансу "Тојоти" да одскочи и остави далеко иза себе групу "Фолксваген", која ју је прошле године озбиљно угрозила на светском трону. Наиме, у 2014. години "Тојота" је широм света продала фантастичних 10,23 милиона аутомобила, највише од свих, али јој се "Фолксваген" озбиљно приближио, успевши да у гараже потрошача паркира чак 10,22 милиона возила.

Када је реч о светским тржиштима, поред Јапана, "Тојота" над "Фолксвагеном" има осетну предност у југоисточној Азији, на северноамеричком и аустралијском континенту, док је "Фолксваген" далеко надмашио "Тојоту" на домаћем терену, у Европи, али и у Кини и Јужној Америци. Релативно изједначена борба води се на тржиштима Африке, Русије и Индије.

Шта скандал значи за "Фолксваген" и "Тојоту"

Очекује се, међутим, да ће поменута обмана "Фолксваген" коштати неколико десетина милијарди евра. Те трошкове проузроковаће опозив и технички захвати на најмање 11 милиона возила, исплата одштете незадовољним потрошачима који ће немачку фирму тужити за превару, рад на проналаску нових техничких решења за смањење токсичности издувних гасова без жртвовања ефикасности мотора, као и вероватан пад продаје због делимичног губитка поверења у компанију.

Економске тешкоће "Фолксвагена" даље би озбиљно могао да продуби и пад финансијског рејтинга компаније, који значи да ће она морати у будућности да од банака позајмљује новац по вишим каматним стопама.

Међутим, откриће да возила "Фолксвагена" у реалним условима испуштају и по 40 пута више токсичних гасова него што то дозвољавају прописи у САД, могло би да буде фатално по аспирације немачког произвођача да свргне "Тојоту" са светског аутомобилског трона не само због поменутих финансијских проблема и губитка поверења, већ и због тога што је, чини се, уништило мит о еколошки чистом дизел-мотору. То би, даље, могло да доведе до тога да јапанске и америчке компаније од Европе преузму светско вођство у постављању еколошких критеријума за аутомобилску индустрију и тако присиле "Фолксваген" и друге европске компаније да им се стално прилагођавају.

Наиме, према писању јапанске штампе, Европска унија је до сада диктирала еколошки стандард који је наглашавао смањење емисија угљен-диоксида у циљу ублажавања климатских промена, што је одговарало немачким произвођачима који су лобирали против забране дизел-мотора, који потрошачима омогућавају ниску потрошњу горива, али испуштају већу количину отровних супстанци. "Фолксваген" је (лажно) тврдио да његови дизел-мотори могу да, поред ниске потрошње горива и мање емисије угљен-диоксида, остваре и мању емисију азотних једињења штетних по здравље људи.

Законодавци у Јапану и Америци, међутим, остали су привржени стандардима који од произвођача захтевају умањење емисије оксида азота које су директно штетне по здравље, али чије уклањање за последицу има смањење ефикасности мотора и повећање потрошње горива.

Размишљање и законодавство у Европи могли би да ускоро претрпе знатне промене, што би значило да би, глобално, дефинитивно преовладала клима која погодује произвођачима истински еколошки чистих мотора, међу којима су јапански произвођачи попут "Тојоте" и "Нисана" светски лидери.

Нови "пријус" – оружје "Тојоте" у борби против "Фолксвагена"?

Разоткривање "Фолксвагенових" лажи значи да "Тојота" поседује знатну технолошку предност у односу на свог тренутно највећег ривала када је у питању очување здравља људи и природне средине. Та предност отелотворена је у најновијој, четвртој по реду, верзији "Тојотиног" модела на хибридни (бензински и електрични) погон "пријус", који је први пут је представљен светској јавности на недавно одржаном Сајму аутомобила у Франкфурту.

Нови "пријус" обједињује ниску емисију штетних гасова и малу потрошњу горива, јер може да пређе 40 километара са једним литром горива, што је 20 одсто већа дистанца у односу на претходни модел. Јапанска компанија очекује да би тај аутомобил могао да осетно допринесе расту њеног у Европи ниског тржишног удела, поготово сада када је јасно да "Фолксваген" озбиљно посрће. "Пријус" би требало да то постигне, између осталог, и тако што би почео да потискује у Европи омиљен "Фолксвагенов" модел "голф".

Јапански аналитичари зато сматрају да није случајно то што је "Тојота" управо на сајму у срцу Немачке и Европе у септембру први пут представила најновију верзију свог еколошког аутомобила "пријус", иако се већ крајем овог месеца у Јапану одржава слична међународна приредба – традиционални "Токијски мотор-шоу".

Удруживање са "Сузукијем" још један адут "Тојоте"?

Још један начин на који би "Тојота" могла да ојача своју позицију у глобалном надметању са "Фолксвагеном" било би повезивање са јапанским произвођачем "Сузукијем", који је недавно раскинуо уговор о удруживању управо са "Фолксвагеном".

Наиме, "Сузуки", који заостаје за "Тојотом", "Нисаном" и "Хондом" у развоју еколошких технологија и електронике, 2011. године је потписао уговор о удруживању са "Фолксвагеном" не би ли на дужи рок обезбедио свој опстанак на екстремно захтевном тржишту Јапана и источне Азије.

Међутим, већ 2013. године, јапанска компанија, која је требало да кроз своју продајну и логистичку мрежу омогући "Фолксвагену" дубљи уплив на тржиште источне и јужне Азије, одлучила је да прекине сарадњу са немачким гигантом, јер је он у свом годишњем извештају акционарима навео "Сузуки" као своју подружницу уместо као равноправног партнера, пише јапански економски недељник Дајамонд.

"Тојота" је у прошлости у одсудним тренуцима већ спасавала "Сузуки", нарочито у другој половини седамдесетих, када је јапанска влада, у настојању да сузбије токсични смог какав се данас виђа над кинеским градовима, увела нове, строге еколошке стандарде и тако практично наложила аутомобилским произвођачима да драматично унапреде моторе на својим возилима. "Сузуки", који није имао технологију која би могла да одговори новим прописима, нашао се на ивици пропасти, али му је "Тојота" уступила своје моторе и технологију за производњу чистијих погонских јединица и тако му продужила живот.

"Тојота" данас поседује софистициране технологије за производњу еколошких аутомобила као што су бензинско-електрични хибриди и возила са "горивном јединицом", која као гориво користе водоник и из ауспуха испуштају само пару. "Тојота" улаже готово десет пута више новца у истраживање и развој од "Сузукија" и има широк приступ великом и богатом северноамеричком тржишту.

С друге стране, "Сузуки", који је прошле године продао око 2,8 милиона возила и који доминира тржиштем малих, јефтиних аутомобила у Јапану, има армију верних потрошача не само у Земљи излазећег сунца, него и у многољудној Индији. Он стога "Тојоти" може да омогући улаз на тржиште малих породичних возила – сегмент тржишта који јој је до сада недостајао.

Због свега тога, јапански аналитичари оцењују да би "брак из љубави" између "Сузукија" и "Тојоте" могао да буде ускоро склопљен.

Светски аутомобилски блокови са годишњом продајом од око 10 милиона возила

Они такође оцењују да би тако била оформљена и кичма "јапанске аутомобилске репрезентације" – тима јапанских произвођача са "Тојотом" у средишту, који би се у глобалној бици за опстанак и профит супротставио другим великим блоковима који годишње продају око 10 милиона возила, пре свега немачком, или шире, европском блоку који је изграђен око "Фолксвагена", али и америчком блоку који се базира на "Џенерал моторсу" и француско-јапанској осовини "Рено–Нисан".

Наиме, "Тојота" у свом саставу већ има јапанску фабрику аутомобила "Даихатсу" и произвођача камиона "Хино", те размењује технологије са "Маздом", али и БМВ-ом.

С друге стране, "Фолксваген" осим што поседује већину акција у немачким фабрикама "Ауди", "Ман" и "Порше", у саставу своје групе има и многе друге европске произвођаче: "Шкоду", "Сеат", "Бугати", "Дукати", "Ламборгини" и "Сканију".

Амерички "Џенерал моторс" у саставу своје групе држи немачку фабрику "Опел", а донедавно је имао и власнички удео у "Пежо–Ситроену." Та група којом доминирају Американци прошле године је продала 9,93 милиона возила.

Иако донекле заостају за групама са "Тојотом", "Фолксвагеном" и "Џенерал моторсом" на челу, велике светске силе у аутомобилској индустрији су и коалиција "Рено–Нисан", која је остварила резултат од 8,47 милиона продатих јединица, и јужнокорејски блок "Хјундаи – КИА моторс", који је потрошачима за њихове новчанице предао кључеве за 7,75 милиона својих возила.

Извесна доминација "Тојоте" или наставак тешке битке са "Фолксвагеном"?

Сама "Тојота" у протеклих неколико година прошла је кроз тежак период у којем је морала да опозове више од 30 милиона возила због проблема са ваздушним јастуком, кочионим системом и другим мањим недостацима. При томе, она је морала да плати одштету породицама људи који су настрадали у неколико несрећа проузрокованих тим недостацима и плати казну америчким властима за прикривање тих проблема. "Тојота" је морала и да се носи са проблемом прецењеног јена и прекида снабдевања деловима због великих природних несрећа у Јапану и на Тајланду, где има више фабрика.

Упркос томе, компанија је успела да остане финансијски здрава, па и да очува углед и брзо се врати на место највећег светског произвођача возила, које је привремено препустила "Џенерал моторсу".

Зато није незамисливо да би и највећи немачки произвођач аутомобила могао да се релативно брзо опорави и настави поход на трон. Сигурно је, међутим, да га у томе чека изузетно тежак задатак.