Извор: РТС

Како је Србија направила чудо на Париској недељи моде

Од времена када је упошљавала 250 хиљада радника и извозила робу вредну пет милијарди долара, текстилна индустрија данас је у фази преживљавања. Да ли лиценца Федерације француске моде и учешће на престижној Париској недељи моде може да буде подстицај за оживљавању тог сектора?

„Србија је показала на овом Фешн вику да је мост између Запада и Истока, један мали Давид који се бори против Голијата, али иде крупним корацима", тако је писао париски портал Ну Пари, после учешћа Србије на чувеној Париској недељи моде.


„Једина земља која је то успела да уради је Португалија која је уложила стотине и стотине хиљада евра и утицај. Када сам био студент, дошао сам у Париз и куцао сам на прва врата и она су остала затворена. Знате зашто – јер је мода затворен свет. Светлана ми је рекла – У Србији не разумеју зашто је важно бити у календару Париске недеље моде. Србија је сада део тог света а то ће омогућити креаторима да буду виђени.

Клијент који купује њихове производе имаће поверење. Ако се он појављује на Париској недељи моде, значи да ћу добити оно што сам купио, цео свет пише о вашој земљи, а Србија је дошла са веома малим буџетом и направила чудо", рекао је модни фотограф и редитељ Мишел Дупре.

За освајање пробирљивог и строгог тржишта Француске потребно је више од талента, каже човек иза чијег рада стоје имена светски најпознатијих модних кућа, попут Жан-Пола Готјеа и Живаншија....

„Ако Србија жели да подигне своју модну индустрију на виши ниво, а знамо да је мода значајна и као мека моћ на међународној сцени, потребна је помоћ државе. Шта смо ми у Француској урадили – имамо бизнис школе за модне менаџере. Држава је основала банку, која даје новац младим креаторима уз услов да имају предузеће и бизнисмена иза себе. Држава онда купује њихове акције и финансира њихов развој и за три године ће вратити уложено. Мода није само гламур, то је и политички и психолошки утицај", изјавио је Жан-Пол Доналд Потард, дугогодишњи директор „Жан-Пола Готјеа".

Лиценца Федерације француске моде отворила је врата Србији за улазак на модно тржиште Француске. Да ту шансу не пропустимо потребно је оживети домаћу текстилну индустрију.

„Прво треба да створимо предуслове, а то су квалитетна нова технологија, масински паркови, наравно вештачка интелигенција. Морамо да имамо сировинску базу, морамо да имамо производњу репроматеријала да би наши дизајенери могли да раде несметано, са јефтинијим репроматеријалима а у истом квалитету као што су они које данас увозе", каже Светлана Хорват, директорка Српске недеље моде.

Француска Недеља моде сан је сваког креатора.

„Када кажете да иза вас стоји толико година рада, морате да представите нешто а опет, то морате бити довољно пријемчиво, комерцијално, и где ће се то продати, а ви морате да се изразите креативно, да се покажете а Париз стоји ту. Париз тражи континуитет и да види да ви то можете, то је оно што нам је потребно. Потребна нам је подршка и континуитет", рекла је Сузана Перић, креаторка.

„Не треба да иду од врата до врата, Привредна комора Србије је партнер Владе Србије, ми имамо сарадњу са свим надлежним министарствима имамо и њихов пут ка томе је да кроз удружење текстила се покрене иницијатива ка надлежном министарству и на тај начин се креће", изјавила је Бранислава Симановић из ПКС-а.

Текстилну индустрију, кажу, потребно је вратити у образовни систем, а потом направити јак бренд који ће бити препознатиљив у свету.

Читај ми!